top of page

ממשקי עבודה של מפתח ההדרכה

  • תמונת הסופר/ת: מעיין דוידי
    מעיין דוידי
  • 23 ביולי 2024
  • זמן קריאה 3 דקות

עודכן: 15 באפר׳

מפתח ההדרכה בארגון הוא לא רק מי שמפתח תהליך למידה הוא זה שמחזיק את הקשרים בין כל הגורמים שמעורבים בו. כדי שהדרכה תהיה מדויקת, רלוונטית ואפקטיבית, נדרש שיתוף פעולה מתמשך עם שורה של שותפים: מהלקוח הפנימי, דרך מומחי התוכן, ועד גורמי ההנהלה.

במיוחד עבור מי שמגיע מהוראה, חשוב להכיר את ממשקי העבודה של מפתח ההדרכה, כי בניגוד למערכת החינוך, כאן לא עובדים לבד. היכולת להבין את הצרכים של הלומד, לתאם ציפיות עם הנהלה, לעבוד מול רכזת ההדרכה או המדריך, כל אלה הופכים להיות חלק מהשגרה המקצועית.

במאמר הזה נכיר את ממשקי העבודה המרכזיים של מפתח ההדרכה בארגון, ונבין איך נראים תהליכי העבודה מול כל אחד מהגורמים לפני ההדרכה, במהלכה ואחריה.



ממשקי העבודה של מפתח ההדרכה


לקוח

1. הלקוח הפנימי

הלקוח הפנימי הוא בדרך כלל מי שמזמין את תהליך ההדרכה. מנהל צוות, ראש תחום או גורם מקצועי שמזהה צורך בשטח. הוא לא תמיד מומחה בתחום התוכן, אבל הוא זה שמרגיש את הפער, מגדיר את הדרישות, ומאשר את הכיוון הכללי של הפתרון ההדרכתי.

מפתח ההדרכה נדרש לעבוד מול הלקוח בשיתוף פעולה מתמשך. להבין את הצורך, להציע מענה מקצועי, ולוודא שהפתרון עונה על היעדים שהוגדרו.



תהליכי עבודה מול הלקוח הפנימי:

טרום הדרכהתחקור ראשוני, שאילת שאלות, הבנת הבעיה, הצעת פתרון וקבלת אישור

במהלך פיתוח ההדרכה: עדכון שוטף על התקדמות התהליך, הצגת תוצרים לבדיקת התאמה

לאחר ההדרכה: סיכום תהליך ההדרכה והפקת לקחים להמשך​​​​




תמונה שממחישה משתמש קצה

2. המשתמש קצה (הלומד)

המשתמש הקצה הוא האדם שלומד בפועל את התכנים שמפתח ההדרכה יוצר. הוא יכול להיות עובד חדש, חבר צוות ותיק, מנהל או כל אדם שצריך לרכוש ידע או מיומנות בארגון.

בשונה מהלקוח הפנימי, המשתמש הקצה לא מגדיר את הדרישה אבל הוא זה שחווה את ההדרכה בפועל. לכן חשוב להבין את נקודת המבט שלו, להכיר את הידע הקיים שלו, ולוודא שהתכנים מדברים בשפה שמתאימה לרמתו.



תהליכי עבודה מול המשתמש הקצה:

טרום הדרכהתחקור, תצפית, וראיונות לקבלת מידע נוסף

במהלך פיתוח ההדרכה: הבנת התוכן, המיומנויות והמצב הקיים של הלומד

לאחר ההדרכה: קבלת משוב מהלומדים, זיהוי פערים, ובחינת התאמות נדרשות להמשך



תמונה שממחישה מומחה תוכן ומפתח הדרכה

3. המומחה תוכן

מומחה התוכן הוא הגורם שמביא את הידע המקצועי. זה יכול להיות מהנדס, רופא, יועץ משפטי או כל בעל תפקיד אחר שמכיר לעומק את התחום שנלמד, גם אם אין לו רקע בהדרכה. התפקיד של מפתח ההדרכה הוא לתרגם את הידע הזה לשפה פשוטה, נגישה ורלוונטית ללומדים. בשביל שזה יקרה, נדרש שיתוף פעולה אמיתי עם מומחה התוכן שמספק את חומרי הגלם, עוזר לדייק מושגים, עוזר בבניית הסימולציות ומאשר את הגרסאות הסופיות של התוכן.


תהליכי עבודה מול המומחה תוכן:

טרום הדרכה: איסוף חומרי גלם, תחקור ושיחות עומק

במהלך פיתוח ההדרכה: הפיכת חומר הגלם לתוכן הדרכתי פשוט ומותאם לשטח

לאחר ההדרכההתאמת חומרי התוכן לפי המשוב שנאסף וביצוע תיקונים ודיוקיים מקצועיים




תמונה שממחישה את צוות ההדרכה

4. צוות ההדרכה

מפתח ההדרכה אולי כותב את התכנים, אבל הוא לא לבד בתמונה. במחלקות למידה רבות פועל צוות שלם שמוציא את תהליכי הלמידה לפועל. כולל רכזת הדרכה, מדריכים, מנהלת למידה, ואחראי על מערכת ה־LMS.

העבודה מול הצוות דורשת תיאום, שיתוף מידע וראייה מערכתית. הצלחת ההדרכה תלויה לא רק באיכות התוכן אלא גם באופן שבו היא מתוקשרת, מופצת, ומועברת בפועל.



תהליכי עבודה מול הצוות:

טרום הדרכה: תיאום לוגיסטי, אדמיניסטרציה, הכנת החומרים, בדיקות של תוצרי ההדרכה וכו'

במהלך ההדרכה: שיפור מיידי של נקודות תורפה בהדרכה, תמיכה שוטפת בצוות

לאחר ההדרכההערכת האפקטיביות והפקת לקחים לשיפור תהליכי הדרכה עתידיים​​​​




תמונה שממחישה ישיבת הנהלה

גורמי ההנהלה

ההנהלה היא זו שמגדירה את הכיוון הארגוני. את היעדים, את סדרי העדיפויות, ולעיתים גם את המסר שהלמידה צריכה לשדר. למרות שלא תמיד מעורבים בפרטים הקטנים של הפיתוח, גורמי ההנהלה משפיעים ישירות על הצלחת תהליך הלמידה: בתקצוב, בהצבת מטרות, ובגיבוי הפוליטי שניתן לתוכנית.

מפתח ההדרכה צריך לדעת לנהל את הממשק הזה ברגישות. להבין את האינטרסים של ההנהלה, לתרגם אותם לפתרון הדרכתי, ולתקשר את התוצאות חזרה כלפי מעלה.



תהליכי עבודה מול גורמי ההנהלה:

טרום הדרכה: הצגת יוזמות למידה, קבלת אישור תוכנית ותיאום ציפיות כלליות

במהלך פיתוח ההדרכה: קבלת תמיכה ומשאבים להטמעת התוכנית, עדכונים אסטרטגיים לפי צורך

לאחר ההדרכה: דיווח על תוצאות ההדרכה ועמידה ביעדים הארגוניים



סיכום

תפקידו של מפתח ההדרכה בארגון נשען על הרבה יותר מכתיבת תכנים. הוא דורש תקשורת בין־אישית, רגישות לצרכים שונים, ויכולת לתאם בין גורמים מגוונים – מהלקוח הפנימי ועד גורמי ההנהלה. ההיכרות עם ממשקי העבודה של מפתח ההדרכה עוזרת להבין איך התפקיד הזה מתנהל בפועל, מה מצופה ממנו, ואיפה אפשר להשתמש ביכולות קיימות כמו הקשבה, ניתוח, תיאום ודיוק.

עבור מורים שמבקשים להיכנס לעולם הלמידה הארגונית, זוהי הזדמנות להתחיל להסתכל על עצמם כמתכללים של תהליך שלם, שפועל מתוך מערכת חיה ודינמית.


✍️ נכתב ע"י מעיין דוידי

      מלווה אנשי הוראה בתהליך אישי של הסבה מקצועית לפיתוח הדרכה בארגונים



לא בטוחים אם פיתוח הדרכה זה בשבילכם?

הכנתי עבורכם עמוד חינמי עם תכנים מקצועיים שיתנו תמונה ברורה של התחום, של סוגי התפקידים ושל הדרך להגיע לשם, במיוחד למי שמגיע מהוראה.


מחפשים דרך להתחיל?

פגישת מיקוד אישית תעזור לכם להבין את ההתאמה שלכם לעולם הלמידה הארגונית ולבנות צעדים מדויקים לקראת ההסבה.


bottom of page