ה AI יחליף את מפתחי ההדרכה?
- מעיין דוידי

- 5 באפר׳
- זמן קריאה 3 דקות
עודכן: 9 באוק׳
מה קורה לתפקיד מפתח ההדרכה בעידן הבינה המלאכותית?
אם הייתם מורים שמלמדים בכיתה לפני חמש שנים, כנראה שהכישורים הכי חשובים שלכם נמדדו ביכולת להסביר ברור, לבנות מערך שיעור אפקטיבי, ולתפעל עזרים בצורה מקצועית.
אבל אם עשיתם את המעבר לפיתוח הדרכה, או שאתם בדיוק עכשיו שוקלים לעשות אותו – יכול להיות שהשאלה הבאה מתחילה להציק גם לכם: האם מה שאני מביא איתי עדיין נחשב?
זו שאלה קריטית, והתשובה טמונה ביכולת להפוך את המיומנויות הקיימות שלך לעמידות בפני AI. הגישה המעשית והתודעתית הזו היא הליבה של הליווי האישי שלנו להסבה מקצועית לפיתוח הדרכה.
עכשיו בואו נודה על האמת – משהו משתנה. הכלים משתפרים. התוצרים נראים טוב, גם בלי שמישהו עם ניסיון בפיתוח הדרכה עומד מאחוריהם. הבינה המלאכותית יודעת היום לבנות קורסים, להפיק סרטונים, לכתוב שאלות. ולפעמים – היא עושה את זה אפילו די טוב.
אז איפה זה משאיר אותנו, מפתחי ההדרכה, או כאלה ששואפים להיות כאלה?
במאמר הזה אני רוצה לעצור רגע ולהסתכל על הדברים דרך עיניים שמכירות חינוך, עומק, תכנון והובלת תהליכים. נבין מה באמת קורה בתחום, ואיך דווקא בעידן של אוטומציה – אתם הופכים למשאב יקר ערך יותר מתמיד לארגונים. אומנם פירטתי כאן בעבר את הכישורים והמיומנויות הנדרשות למפתח הדרכה, אך לאט לאט הם מתעצבים מחדש לנגד עיננו.

הדור הראשון של AI: כשהביצוע כבר לא שמור למומחים
בשנים האחרונות נחשפנו לדור הראשון של כלים מבוססי בינה מלאכותית: כלים שמסוגלים לבצע פעולות בסיסיות כמו כתיבת טקסטים (ChatGPT), יצירת תמונות (MidJourney), הפקת וידאו (Runway), מוסיקה (Suno) ומצגות (Gamma). כל אחד מהם לקח משימה שפעם נחשבה מקצועית והנגיש אותה לכל אחד.
נכון, הם לא תמיד היו מדויקים. לפעמים הם אפילו גרמו לנו לעבוד קשה יותר כדי לתקן. אבל הם סימנו משהו עמוק יותר: היכולת להפיק תוצר – כבר לא שמורה רק למומחים.
בעולם פיתוח ההדרכה, זו קריאת השכמה. המשמעות היא שכמעט כל אחד יכול היום להרים קורס בסיסי, בלחיצת כפתור – גם אם אין לו רקע בהוראה או בתהליכי למידה.

דור 2 של הבינה המלאכותית: הפתרונות השלמים שכבר כאן
הדור הבא, דור 2, כבר כאן! הכלים החדשים לא רק מבצעים פעולה אחת, אלא יודעים לשלב יכולות ולבנות פתרונות שלמים. כל אחד יכול לבקש מהם לבנות קורס דיגיטלי שלם, כולל תוכן, מצגות, סרטונים, שאלונים ועזרים בלי שום צורך להחזיק ביחד על תהליכי למידה נכונים.
זה בדיוק מה שמערער את הקרקע כרגע, אבל זו גם ההזדמנות הכי גדולה שלנו.
כי דווקא כשכל אחד יכול "לבנות קורס" – הערך עובר למי שיודע לבנות למידה אמיתית. כזו שמבינה צורך, קהל, מטרה, תרבות ארגונית, ודינמיקה אנושית. ופה, אתם, שמגיעים מהוראה, עם ראייה מערכתית וחשיבה מתודולוגית – נכנסים לתמונה.
אז איפה נכנסים מפתחי ההדרכה? תובנות מרכזיות על תפקיד משתנה
1. שכבת הביצוע – כבר לא בידיים שלנו בלבד
בואו נחזור על זה שוב, במידה ולא הצלחנו לעכל את זה עד עכשיו. הכלים יודעים להפיק תוצרים. נקודה. ארגונים כבר לא תלויים במפתח הדרכה כדי להפיק סרטון או לבנות קורס.אז מה כן נחוץ?
מישהו שישאל למה בכלל צריך את זה. מי הקהל? מה הכאב? מה הדרך הכי מדויקת לייצר שינוי? זו חשיבה ששמורה לאנשי למידה – לא למכונות.
2. הערך עבר לחשיבה מתודולוגית
הביצוע קל. החשיבה קשה. AI לא יודע לנתח פער, לא יודע להחזיק קונפליקט בין צורכי הנהלה לבין צרכים בשטח. הוא רק מבצע מה שמבקשים ממנו, לפעמים בלי להבין אפילו למה.
אבל אתם, למדתם לבנות שיעור עם התחלה, אמצע וסוף. אתם רגילים לתכנן למידה מתוך הקשר, לקחת בחשבון תרבות למידה, אתגרים וקשיים, שאלות והתנגדויות. וזה בדיוק מה שעושה את ההבדל. עכשיו כשהביצוע נגיש החוכמה היא לבנות רצף למידה שמייצר השפעה. לא עוד תוצר יפה, אלא פתרון ממוקד שמייצר שינוי אמיתי בהתנהגות, בתפיסה, בביצועים.
3. העצמאות נפתחת לכולם
כלי AI מצמצמים עלויות ומפחיתים תלות בגורמים חיצוניים. זה פותח דלת למפתחי הדרכה עצמאיים שמבינים לא רק כלים, אלא גם תהליכים. היכולת להרים פתרון מהיר, איכותי ומדויק הופכת מיתרון תחרותי לדרישת סף.
לסיכום: הבינה המלאכותית לא מחליפה אותנו – היא משנה את הכללים
אם אתם מרגישים שAI מאיים על הכישורים שלכםתעצרו רגע ותזכרו: הוא לא מחליף אתכם. הוא רק מאלץ אתכם לחדד את עצמכם ולהתאים את עצמכם למציאות שמשתנה.
תפקיד מפתח ההדרכה לא נעלם הוא משתנה. הוא הופך להיות פחות ביצועי ויותר אסטרטגי.
פחות טכני ויותר אנושי. פחות "לבנות תוצר" ויותר "לבנות למידה".
מי שמגיע מהוראה יש לו יתרון עצום: מתודולוגיה, הקשבה, ראייה מערכתית, ניסיון בהובלת למידה.
נשאר רק לדייק את היכולות להקשרים ארגוניים.
הביצוע הפך לנגיש. הערך עבר לחשיבה. והעתיד? פתוח יותר מתמיד.
✍️ נכתב ע"י מעיין דוידי
מלווה אנשי ונשות הוראה בתהליך אישי של הסבה מקצועית לפיתוח הדרכה בארגונים
מרגישים שאת בשלה לתחילת את תהליך הסבה לפיתוח הדרכה?
פגישת מיקוד אישית תעזור לך להבין איפה את עומדת, מה הצעדים המדויקים עבורך, ואיך לגשת להסבה מקצועית בצורה בטוחה, חכמה וישימה, גם אם את עדיין עובדת בתחומי החינוך.
נמפה יחד את נקודת הפתיחה, נזהה את החוזקות והפערים, ונשרטט את הצעדים האפשריים.
בלי התחייבות. בפשטות, בשיחה פתוחה וממוקדת לנתיב שלך.


