כישורים של מפתח הדרכה - מדריך למורים בהסבה
- מעיין דוידי
- 24 בינו׳ 2024
- זמן קריאה 4 דקות
עודכן: 13 באפר׳
תפקיד פיתוח ההדרכה בארגונים הוא תפקיד מפתח. הוא משפיע באופן ישיר על הפרודוקטיביות והתפוקות של עובדים, דרך תכנון ופיתוח של תוכניות הכשרה מדויקות ויעילות. לכן, כשמגייסים מפתחי הדרכה, בודקים לא רק את הרקע או הניסיון אלא גם ובעיקר את הכישורים והמיומנויות שמאפשרים להצליח בתפקיד. בדרך כלל, הכישורים האלו באים לידי ביטוי גם בתיק העבודות שמגיש המועמד, וגם לא פעם, דרך התמודדות עם מטלה מעשית כחלק מתהליך המיון.
במאמר הזה אני משתף את נקודת המבט שלי, כמנהל שמגייס מפתחי הדרכה.
נסקור את הכישורים והיכולות שמבחינתי חשוב שיהיו לכל מפתח הדרכה, נבין מה באמת בודקים כשמסתכלים על מועמד לתפקיד, ואיך אפשר ללטש ולשפר את מה שכבר יש לכם, גם אם אתם בתחילת הדרך.

כישורים אישיים הנדרשים לתפקיד פיתוח ההדרכה:
חשיבה אנליטית
חשיבה אנליטית מאפשרת למפתח ההדרכה לבחון ביסודיות את תהליכי עבודה הנדרשים מהעובדים ולזהות פערי ביצוע באמצעות הערכות צרכים וניתוח נתונים.
על ידי פירוק תהליכי עבודה מורכבים ליחידות וחלקים בודדים והבנת היחסים בין רכיבים אלה, מפתח ההדרכה מקבל הבנה עמוקה יותר של תפקיד העובד אליו צריכה להיות מותאמת ההכשרה וההדרכה. הבנה זו מאפשרת להם לתכנן תוכניות הכשרה המותאמות לצרכים ספציפיים ולארגן את החומר הנלמד כך שיבטיח תוצאות למידה אופטימליות. בנוסף, חשיבה אנליטית מאפשרת למפתח ההדרכה להבדיל בין עובדות מוצקות להנחות, וכך גם בין עיקר לטפל.
חשיבה ביקורתית:
חשיבה ביקורתית חיונית להערכת האפקטיביות של תוכניות הכשרה. היא כוללת ניתוח מידע, הערכת גישות שונות וקבלת החלטות מושכלות כדי להבטיח שתוכניות ההכשרה עומדות בתוצאות הרצויות ומגשרות על פערים שזוהו.
חשיבה יצירתית:
באמצעות חשיבה יצירתית ניתן ליצור תוכניות הדרכה מרתקות שמושכות את תשומת לב הלומדים וכך לקדם למידה אפקטיבית. יצירתיות מאפשרת למפתח ההדרכה לשפר את חווית הלמידה וליצור תוכניות הדרכה מרתקות אשר מושכות את תשומת לב הלומדים ומקדמות למידה אפקטיבית. שילוב של שיטות הדרכה מגוונות, לצד חשיבה "מחוץ לקופסא" תורמות רבות לתהליך בנתייה ההדרכה. מפתח הדרכה בעל חשיבה יצירתית לא יחשוש להשתמש בדרכים יצירתיות כאשר הוא ידרש לכך.
תכנון וארגון:
היכולת לתכנן ולארגן ביעילות מאפשרת למפתח ההדרכה ליצור יחידות הדרכה מובנות וברורות, לתזמן בצורה נכונה ולהקצות משאבים ביעילות להעברת הדרכה מוצלחת.
בנוסף, יכולת זו מאפשרות לנהל מספר פרויקטי הדרכה בו זמנית. זה כולל ניהול לוחות זמנים, משאבים וניהול סדרי עדיפויות, כדי להבטיח שתוכניות ההכשרה מועברות בזמן ובמסגרת התקציבים שהוגדרו.
תשומת לב לפרטים:
תשומת לב לפרטים היא חיונית בעת תכנון חומרי הדרכה. זה מבטיח דיוק, רלוונטיות ויישור קו עם מטרות הלמידה. על ידי תשומת לב רבה לפרטים, ניתן ליצור חומרי הדרכה באיכות גבוהה המספקים חוויית למידה חיובית ויעילה.
קבלת החלטות ופתרון בעיות:
מפתח הדרכה בעל יכולת התמודדות עצמית עם אתגרים ובעיות אינו נלחץ ולא ייהסס לאתר ולהגדיר את הבעיה שעולה, ולגבש עבורה דרכי פעולה אפשריות בקבלת ההחלטה.
בקבלת החלטות ידרש מפתח ההדרכה לבחור את שיטות ההדרכה המתאימות ביותר לצורך, ויגבש לעצמו את חומרי הלמידה המתאימים ביותר, שיוכלו להבטיח שההכשרה מתאימה לסגנונות למידה והעדפות שונות.
תקשורתיות:
תקשורת יעילה היא המפתח לשיתוף פעולה עם מומחי התוכן ובעלי עניין. אדם תקשורתי יוכל לאסוף בקלות מידע ודרישות הנוגעות לצרכי הדרכה.
ניהול זמן:
ניהול זמן חיוני לעמידה בלוחות זמנים במסגרת ניהול פרויקטי הדרכה והפקת תוצרים. ניהול זמן כולל בתוכו תעדוף משימות, ניהול עומס העבודה, והקצאת זמנים להיבטים שונים של פיתוח הדרכה.
יכולת למידה:
יכולת זו מאופיינת בעיבוד מידע לכדי ידע. מפתח הדרכה נדרש כל הזמן להרחיב ולעדכן את הידע והמיומנויות הקיימות ובאמצעות יכולת זו יוכל לעשות זו בקלות. בנוסף, באמצעות הפנמת לקחים ויישום התובנות שעלו, יוכל מפתח ההדרכה לשפר במהרה את ביצועיו ולשאוף למצויינות.
מיומנויות נדרשות לתפקיד פיתוח ההדרכה:
סינתזה:
סינתזה היא מיומנות חשובה וחיונית עבור מפתח הדרכה בארגונים. מיומנות זו כרוכה ביכולת לאסוף מידע ממקורות שונים, לנתח אותו ולשלבו בתוכנית הכשרה מגובשת ומקיפה.
מפתח הדרכה, לעתים קרובות עובד עם תוכן מגוון, וכחלק מהתפקיד נדרש לסנתז את המידע הרב ולזקק אותו לחומרי הדרכה רלוונטיים ומשמעותיים. על ידי שימוש במיומנויות סינתזה, ניתן לזהות נושאים כלליים, מושגי מפתח ומיומנויות קריטיות שיש לטפל בהם במהלך הדרכה. יכולת הסינתזה מאפשרת ליצור חוויית למידה הוליסטית המחברת פיסות ידע שונות ומציגה אותם בצורה קוהרנטית.
זיהוי ואבחון פערים ודפוסים:
מיומנות זו מסייעת לזהות תחומים שבהם נדרשת הכשרה ולאבחן דפוסים בביצועי העובדים כדי לענות על דרישות הכשרה הספציפיות.
מיומנויות טכניות:
שליטה טכנית בתוכנות לבניית מצגות, סרטונים או לומדות מאפשרת לך ליצור חומרי הדרכה מושכים חזותית ואינטראקטיביים, המשפרים את חוויית הלמידה עבור העובדים.
מיומנויות עיצוב גרפי:
מיומנויות עיצוב גרפי עוזרת ליצור חומרי הדרכה מושכים ומרתקים מבחינה חזותית, ומשפרת את האפקטיביות וההשפעה הכוללת של תוכנית ההדרכה.
מדידה והערכה:
מיומנות זו מאפשרת לתכנן שיטות מדידה ומדדי הערכה כדי למדוד את האפקטיביות של תוכניות הכשרה ולקבל החלטות מונחות נתונים לשיפור מתמיד.
מיומנויות תקשורת ושאילת שאלות:
מיומנות זו קריטי למפתח ההדרכה ומאפשרת לאסוף מידע ממומחי תוכן ובעלי עניין, להבין את צרכי הלומד, להעביר מידע בבירור, לטפל בחששות, לטפח שיתוף פעולה ולבנות קשרים חזקים.
✍️ נכתב ע"י מעיין דוידי
מלווה אנשי הוראה בתהליך אישי של הסבה מקצועית לפיתוח הדרכה בארגונים
פיתוח הדרכה מדבר אליכם? רוצים להבין איך להשתלב בתחום?
בניתי עמוד המרכז תכנים חינמיים שיכניסו אתכם לעולם פיתוח ההדרכה ויעזרו לכם להתקדם בקצב שמתאים לכם.
רוצים להבין איפה אתם עומדים ומה נכון עבורכם?
פגישת מיקוד אישית תאפשר לנו למפות יחד את נקודת הפתיחה, לזהות את הפערים והחוזקות, ולבנות עבורכם כיוון מדויק להסבה מקצועית.