top of page

מבנה מחלקת ההדרכה והלמידה בארגון

  • תמונת הסופר/ת: מעיין דוידי
    מעיין דוידי
  • 15 באפר׳
  • זמן קריאה 4 דקות

כשאנחנו נכנסים לעולם הארגוני, חשוב לא רק להבין איך מפתחים הדרכה, אלא גם איך הארגון עצמו בנוי. במיוחד כשאנחנו מגיעים מרקע חינוכי, אנחנו עשויים להיתקל במצבים שבהם אותו תפקיד מפתח הדרכה, מנהל למידה, או מדריך – נראה אחרת לגמרי ממקום למקום.

המבנה הארגוני שבו פועלת מחלקת ההדרכה משפיע על כל דבר: על תהליכי העבודה, על רמת הגמישות, על קבלת ההחלטות וגם על הדינמיקה והפוליטיקה הארגונית.

בשביל לפעול בצורה חכמה, חשוב להבין את ההבדלים בין המבנים האלה, ולזהות איפה אנחנו נמצאים. במאמר הזה נכיר שלושה מבנים נפוצים של מחלקות הדרכה ולמידה בארגונים:


1. מבנה ריכוזי

במבנה ריכוזי, כל פעילות ההדרכה והלמידה מנוהלת דרך מחלקה מרכזית אחת.

השליטה נמצאת בידי גוף אחד שמכוון את כל תהליכי הלמידה בארגון. מקביעת מדיניות הדרכה, דרך עיצוב תהליכים, ועד לפיקוח על היישום.


 מבנה כזה מאפשר לייצר סטנדרטים מקצועיים אחידים, לחבר בין ההדרכה ליעדים הארגוניים, ולתאם את השימוש במשאבים בצורה מרוכזת ואפקטיבית.


חלוקה לפי תחומי התמחות מקצועיים

בארגונים מסוימים, מחלקת ההדרכה הריכוזית מחולקת לפי תחומי התמחות מקצועיים, למשל: ניהול, שירות, מכירות, בטיחות או טכנולוגיה.

 בכל תחום כזה יש אחריות כוללת על פיתוח תכנים, עדכון חומרי למידה, והובלת הדרכות פנים ארגוניות בהתאם לצורך.


דוגמא לחלוקה על פי תחומי התמחות

מבנה ריכוזי - לפי תחומי התמחות


חלוקה לפי פונקציות עסקיות

גישה אחרת היא לחלק את פעילות המחלקה לפי פונקציות עסקיות כמו משאבי אנוש, מכירות, תפעול, או שיווק. במקרה זה, ההדרכות מותאמות לאופי הפעילות של כל יחידה עסקית, תוך שמירה על מדיניות למידה כוללת שמוגדרת ברמה הארגונית.

לדוגמה: הדרכות ייעודיות למחלקת משאבי אנוש, שיווק, מכירות, או תפעול.

ההתמקדות כאן היא בהתאמה לאופי הפעילות של כל יחידה עסקית.


דוגמא לחלוקה על פי פונקציות עסקיות

מבנה ריכוזי - לפי פונקציות עסקיות

יתרונות במבנה ריכוזי:

  • מאפשר אחידות בסטנדרטים מקצועיים בכל תחומי הלמידה וההדרכה בארגון

  • מקשר את מחלקת ההדרכה ישירות להנהלה ומגביר יכולת השפעה על קבלת תקציבים והגדרת מדיניות למידה

  • מסייע במניעת כפילויות, ייעול משאבים ולמידה מהצלחות וכישלונות שהתרחשו בעבר

  • מאפשר הערכה שיטתית של תהליכי הלמידה ושיפור מתמיד של האפקטיביות

  • מאופיין ביציבות ארגונית גבוהה ופחות מושפע משינויים פרסונליים או גחמות ניהוליות



לאילו ארגונים מתאים מבנה ריכוזי?

מבנה ריכוזי מתאים לארגונים שמבקשים שליטה מרכזית בתהליכי הלמידה, חיסכון במשאבים והאחדת מדיניות הדרכה. דוגמאות לארגונים שבהם המבנה הזה נפוץ:

  • ארגונים קטנים עד בינוניים שמעוניינים לרכז את ההדרכה במקום אחד, כדי להימנע מפיצול תקציבים וכפילויות.

  • ארגונים גדולים שזקוקים לתיאום כולל של תרבות הלמידה, מדיניות ותהליכים אחידים בכל היחידות.

  • ארגונים שבהם יש יחידות עסקיות עם רמות פעילות הדרכתית נמוכות, ולכן נדרש גוף מרכזי שייתן מענה רוחבי.



2. מבנה מבוזר

במבנה מבוזר, כל יחידה עסקית בארגון אחראית על תהליכי ההדרכה והלמידה שלה עם מינימום פיקוח מצד גורם מרכזי. הגישה הזו מעניקה חופש פעולה ליחידות השונות, ומאפשרת להן לפתח פתרונות הדרכתיים מותאמים לצרכים הספציפיים שלהן. זה מבנה שמאפשר תגובה מהירה לשינויים, חיבור ישיר לשטח, ולעיתים גם מחויבות גבוהה יותר מצד המנהלים המקומיים לתהליך הלמידה.


מבנה מבוזר

יתרונות במבנה מבוזר:

  • זיהוי מהיר של צרכים בתוך כל יחידה עסקית ומתן מענה הדרכתי מיידי בהתאם למצב בשטח

  • פיתוח פתרונות הדרכתיים מותאמים אישית לכל יחידה עסקית, לא רק ברמת התוכן, אלא גם בשפה, התרבות הארגונית, והאתגרים הספציפיים של היחידה

  • מעורבות גבוהה יותר של מנהלים מהשטח, שמובילה גם להקצאת משאבים מתוך היחידה עצמה. למשל: הקצאת מומחה תוכן מטעם המחלקה, או מימון חלקי של הפרויקט מתקציב היחידה

  • גמישות תפעולית גבוהה. כל יחידה יכולה לנהל את תהליך הלמידה לפי סדרי העדיפויות והדינמיקה הפנימית שלה

  • קשר ישיר לצוותים הפועלים בפועל, דבר שמעלה את הרלוונטיות של ההדרכות ומשפר את הסיכוי ליישום בשטח


לאילו ארגונים מתאים מבנה מבוזר?

  • מבנה הדרכתי מבוזר נפוץ בעיקר בארגונים שבהם יש יחידות עסקיות שמתמחות בתחומים שונים ודורשות הכשרות ייחודיות. לדוגמה: יחידת פיתוח תוכנה עשויה להזדקק לתהליכי למידה שממוקדים בטכנולוגיות מסוימות, מה שדורש מענה ייעודי וממוקד שלא תמיד מתאים למסגרת הדרכה ארגונית כללית.

  • מבנה זה מתאים לארגונים שבהם פועלות יחידות משנה עצמאיות, כמו סניפים, חטיבות או אתרים מרוחקים שמבקשות לנהל את ההדרכות בהתאם לצרכים המקומיים שלהן, תוך שמירה על גמישות תפעולית וניהולית.



3. מבנה מטריציוני

במבנה מטריציוני יש שילוב בין שני סוגי מבנים: ריכוזי ומבוזר. מצד אחד, קיימת מחלקת הדרכה ולמידה מרכזית שמובילה את התחום וקובעת סטנדרטים מקצועיים, מדיניות למידה, תהליכים ותוכן משותף. מצד שני, היחידות העסקיות שותפות לניהול ההדרכה בשטח, ומחזיקות באחריות לתכנון והפעלה של הדרכות מקומיות.

המבנה הזה מאפשר לארגון לשמור על קו מקצועי אחיד, תוך התאמה לצרכים של כל יחידה. הוא נועד לשלב בין סדר מרכזי לגמישות מקומית, אבל דורש שיתוף פעולה צמוד בין המחלקה המרכזית ליחידות השטח. לעיתים, זה עלול להוביל לעיכובים בקבלת החלטות או לחילוקי דעות סביב תקציבים וסדרי עדיפויות.


מבנה מטריציוני

חסרונות במבנה מטריציונית:

  • קבלת החלטות עלולה להתעכב, מכיוון שהיא דורשת הסכמה משותפת בין היחידות לבין המחלקה המרכזית

  • עלולים להיווצר מאבקים פנימיים בין יחידות שונות סביב נושאים כמו תקציב, סדרי עדיפויות, או השפעה על תהליכים

  • במקרים מסוימים, יחידות עלולות לפעול עצמאית בלי תאום, מה שעלול לפגוע באחידות, ליצור כפילויות ולהחליש את האפקטיביות של ההדרכה הארגונית


לאילו ארגונים מתאים מבנה מטריציוני:

  • מבנה מטריציוני מתאים לארגונים מורכבים שבהם קיימות כמה יחידות עסקיות עם מאפיינים דומים, אך גם צורך בתיאום והובלה מרכזית. לדוגמה: ארגון שפועל בכמה מדינות, עם חטיבות נפרדות שמשרתות קהלים דומים אבל דורשות התאמה מקומית בגישה ובתוכן.

  • המבנה הזה מתאים גם לארגונים שעברו מיזוגים או רכישות, ומנסים ליצור שפה ארגונית אחת תוך שמירה על זהות מקצועית של כל יחידה. בנוסף, הוא מתאים כשנדרש שילוב בין תמיכה רוחבית מהמחלקה המרכזית לבין עצמאות תפעולית של יחידות הלמידה.


סיכום

הבחירה במבנה ארגוני היא הרבה מעבר לסוגיה תפעולית היא מעצבת את כל מה שקורה סביב ההדרכה: איך בונים תהליך, מי מקבל החלטות, איך נראית שגרת העבודה, ואיזה חופש פעולה באמת יש לנו. כשאנחנו מבינים את ההבדלים בין מבנה ריכוזי, מבוזר ומטריציוני, אנחנו לא רק לומדים "איך זה עובד", אלא גם מתכוננים טוב יותר ליום שבו ניכנס בעצמנו למחלקת למידה כזו. המודעות למבנה שבו אנחנו פועלים מאפשרת לנו לזהות הזדמנויות, להימנע ממוקשים ארגוניים, ולמצוא את הדרך להשפיע באמת גם מתוך מערכת מורכבת.


✍️ נכתב ע"י מעיין דוידי

      מלווה אנשי הוראה בתהליך אישי של הסבה מקצועית לפיתוח הדרכה בארגונים



מקצוע פיתוח ההדרכה מעניין אתכם? לא רוצים להפסיד תוכן רלוונטי?

למי שרוצה להמשיך ללמוד על פיתוח הדרכה, על הסבת מורים לעולם הארגוני לקבל כלים מקצועיים נוספים, בניתי לכם עמוד מרוכז עם תכנים חינמיים שיעזרו להבין את התחום, להכיר את האפשרויות ולהתקדם בקצב שמתאים לכם.


רוצים להבין איפה אתם עומדים באמת במסלול ההסבה ומה הצעדים המומלצים עבורכם?

אני מזמין אתכם לפגישת מיקוד אישית שבה נמפה יחד את נקודת הפתיחה, נזהה את החוזקות והפערים, ונשרטט את הצעדים האפשריים בנתיב שנכון לכם בהסבה - ללא כל התחייבות!


bottom of page