top of page

הסבת מורים לפיתוח הדרכה - הכירו את השפה

  • תמונת הסופר/ת: מעיין דוידי
    מעיין דוידי
  • 29 בספט׳ 2023
  • זמן קריאה 5 דקות

עודכן: 12 באפר׳

שפת פיתוח ההדרכה הארגונית: מילון למורים שעושים הסבה


אם גם אתם מורים או אנשי חינוך שנמצאים בעיצומו של שינוי מקצועי – או שוקלים להתחיל תהליך של הסבה לפיתוח הדרכה – יש דבר אחד שלרוב מתפספס בהתחלה: השפה.

במערכת החינוך אנחנו מדברים על "הערכה חלופית", "ישיבה פדגוגית", "שעות פרטניות". אבל כשנכנסים לעולם הארגוני – פתאום הכל נשמע אחרת. מונחים כמו KPI, ROI, ניתוח צרכים, OJT ו־LMS מחליפים את המונחים הפדגוגיים – וקל להרגיש אבודים, גם אם יש לכם שנים של ניסיון.

החדשות הטובות? אפשר לגשר על הפער הזה. ללמוד את המונחים, להבין את ההקשרים – ולהציג את מה שכבר עשיתם בשפה שמובנת בשוק.


למה חשוב להכיר את שפת פיתוח ההדרכה?

כשעשיתי בעצמי את המעבר לעולם הארגוני, אחד הדברים הראשונים שתפסו אותי לא מוכן היה אוצר המילים החדש. למרות שהגעתי עם הרבה ניסיון בהוראה, התחושה הייתה שהוא פשוט לא מתורגם – כאילו אני מדבר שפה שמנהלי הדרכה לא מבינים.

כמו שכשנוסעים למדינה זרה חייבים ללמוד את השפה המקומית, כך גם כאן – העולם הארגוני מדבר במונחים אחרים: מושגים של תוצאות, ביצועים, יעדים ומדדים. כדי להשתלב בו, אנחנו צריכים לדעת לתרגם את הניסיון שלנו למונחים שהוא מזהה ומעריך.

היכרות עם השפה הזו היא לא רק עניין של נראות – היא משפיעה על האופן שבו אנחנו מציגים את עצמנו בקורות חיים, בראיונות עבודה ובשיח המקצועי כולו.


שפה ומונחים בפיתוח הדרכה

לכן ריכזתי עבורכם רשימה עם מונחים מרכזיים מעולם פיתוח ההדרכה הארגוני. כולל הסברים בהירים שיאפשרו לכם להתחיל לדבר את השפה בצורה טבעית, בטוחה ומקצועית.

ניתוח ביצועים

מונח זה מתייחס לתהליך זיהוי פערי ביצועים וקביעת גורמי השורש מאחוריהם. זה כרוך בניתוח המצב הנוכחי של ביצועי העובדים וזיהוי תחומים לשיפור.

יעדי ביצוע (KPI - Key Performance Indicator)

שלא כמו מטרות ויעדי למידה חינוכיות מסורתיות, יעדי ביצועים הם יעדים ספציפיים ומדידים המתמקדים בשיפור מיומנויות, ידע ויכולות הקשורים לעבודה. יעדים אלה קשורים ישירות לתוצאות הארגוניות ומטרתם להגדיר את ביצועים הנדרשים מהעובדים. לדוגמא: מדד של זמן ההמתנה של הלקוח עד קבלת מענה במוקד שירות, או מדד של כמות ביטולי העסקאות שבוצעו בחודש, או מדד של השימושיות בפיצ'ר חדש שיצא באתר החברה.

זיהוי צרכים

בהקשר של פיתוח הדרכה ארגונית, זיהוי צרכים כרוכה בביצוע ניתוח מעמיק לזיהוי דרישות ההדרכה והפערים בארגון. הערכה זו מסייעת לקבוע את הידע, התפיסה והמיומנויות הספציפיות שהעובדים צריכים לרכוש כדי למלא את עבודתם על פי הסטנדרט הנדרש.

תמיכה בביצועים

מונח זה מתייחס לכלים, למשאבים ולחומרים הניתנים לעובדים כדי לסייע להם לבצע את משימות העבודה שלהם ביעילות. הוא כולל עזרי עבודה, מערכות תמיכה מקוונות ומשאבים אחרים המאפשרים לעובדים לגשת למידע ולתכני הדרכה בכל פעם שהם זקוקים להם.

החזר השקעה (ROI - Return On Investment)

בהקשר הארגוני, הדרכות צריכות להוכיח את יעילותן והשפעתן על ביצועי העובד בארגון. ROI הוא מדד המשמש להערכה של הרווח הכספי על השקע הכספים בתוכניות הכשרה והדרכה. זה עוזר לקבוע את הערך והאפקטיביות של ההדרכה במונחים של ביצועים משופרים ורווחיות.

מערכת לניהול למידה (LMS - Learning Management System)

מערכת ניהול למידה היא מערכת שנועדה להקל על ניהול, תיעוד, מעקב והעברה של תוכניות הדרכה. היא מספקת פלטפורמה מרכזית לארגון וניהול משאבי למידה שונים, כגון קורסים, מעקב אחר התקדמות, הסמכות וכו'. בנוסף, באמצעות מערכת זו ניתן להנגיש תכני למידה דיגיטלים כמו לומדות וסרטונים.

E-Learning

מתייחס להעברת תוכן באמצעות פלטפורמות או טכנולוגיות דיגיטליות. הוא כולל קורסים מקוונים, כיתות וירטואליות, סמינרים מקוונים ותוצרי הדרכה מבוססי מחשב. הדרכות דיגיטליות מספקות גמישות ונגישות, ומאפשרות ללומדים להתקדם בחומר הלמידה בהתאם לקצב ולנוחות שלהם. לרוב תוצרי הדרכה של E-Learning ישבו בתוך מערכת ניהול למידה (LMS) במידה ויש כזו בארגון. בין תוצרי ה E-Learning חשבון להבחין בין למידה סינכרונית ללמידה א-סינכרונית.

למידה סינכרונית וא-סינכרונית

למידה זו מתבצעת בצורה דיגיטלית כאשר הלמידה הסינכרונית היא למידה מרחוק בזמן אמת, כמו אמצעי למידה דרך זום, ואילו למידה א-סינכרונית היא למידה שלא מתרחשת בזמן אמת, לדוגמא הקלטה של שיעור, סרטון או לומדה.

לומדה

לומדה היא דרך מתוקשבת להקנות ידע, תפיסה או מיומנות באמצעות למידה עצמית. הלומדה יושבת על גבי מערכת LMS (מערכת ניהול למידה) ושומרת נתונים כמו ציונים או זמן למידה. בנוסף, היא מאפשרת ללומד לחזור ולבצע למידה חוזרת מתי שהוא רוצה ונותנת פידבק מיידי במידת הצורך במקרה של שילוב מבחן או סימולציה ממוחשבת.

למידה היברידית

למידה היברידית מתייחסת לגישת הדרכה המשלבת למידה מסורתית מבוססת כיתה ושיטות למידה מקוונות / דיגיטליות (סינכרונית או א-סינכרונית).

תוצר למידה מסורתית ומתוקשב

תוצר למידה מסורתי / קלאסי - הכוונה למצגת או עזר הדרכה בשיטת הדרכה פרונטלי בכיתה או סינכרונית

תוצר למידה מתוקשב / דיגיטלי - הכוונה ללומדה, סרטון או כל תוצר שעובר בצורה מקוונת א-סינכרונית

משחוק

משחוק הוא יישום של אלמנטים ועקרונות משחק בהקשר של הדרכה. לעיתים זה כרוך ביצירת תחרות באמצעות דמויות משחק או קבוצות, וכן, מתן נקודות, יצירת טבלת מובילים ואתגרים, כדי לשפר את מעורבות המשתמשים, המוטיבציה ותוצאות הלמידה.

תהליך הערכת ביצועים

הערכת ביצועים הוא תהליך שיטתי המשמש להערכת ביצועי העבודה של עובד מול קריטריונים וסטנדרטים שנקבעו מראש ע"י הארגון. זה כרוך באיסוף וניתוח של נתוני ביצועים, שיחות משוב והצבת יעדים לקידום, שיפור ופיתוח מתמיד. בדרך כלל בכל ארגון ישנו תהליך הערכת ביצועים פעם בשנה. תהליך זה מובל ע"י גורמי משאבי האנוש וכל מנהל ישיר יושב עם העובדים שלו ומבצע איתם שיחה על הערכת הביצועים אל מול היעדים שהיו לו במהלך השנה. במהלך שיחה זו יכול להיקבע מתן מענק שנתי או העלאת בשכר.

הכשרת בסביבת העבודה (OJT - On Job Training)

מתודה של הכשרה בסביבת העבודה מתייחסת לתהליך של למידה ורכישת מיומנויות או ידע חדשים תוך ביצוע משימות או חובות הקשורות לתפקיד עצמו. OJT מאפשר לעובדים לפתח יכולות ספציפיות לתפקידם וליישם ידע תיאורטי בתרחישים בעולם האמיתי.

פיצוח

כאשר מתייחסים ל"פיצוח" בפיתוח הדרכה ארגוני, המשמעות היא היכולת לקחת מכשול ספציפי, פער או אתגר עסקי-הדרכתי ולתת לו מענה בתכנון נכון של אופן ביצוע ההדרכה והעברתה.

מומחה תוכן

מומחה תוכן הוא אדם בעל ידע ומומחיות נרחבים בתחום מסוים. הם משתפים פעולה עם מפתחי הדרכה ומדריכים כדי להבטיח את הדיוק, הרלוונטיות והאיכות של תוכן ההדרכה. מפתח ההדרכה עובד בצמוד למומחה התוכן כדי לתחקר אותו ועל בסיס המידע שהוא מספק יהיה ניתן לפתח את תוצר ההדרכה. מומחי תוכן תורמים את מומחיותם בנושא, בודקים ומאמתים את התוכן שפותח, ומבהירים כל שאלה או דילמה שיש למפתח ההדרכה.

פיתוח מאקרו

פיתוח מאקרו מתייחס לפיתוח סילבוס המפרט מטרות, קהל יעד, צירים או פרקים בהכשרה, סוגי תכני ההכשרה וסוגי המתודות שבאמצעותן יעבור כל תוכן ותוכן (כגון שיעור חווייתי, משחק למידה, סרטון, לומדה וכו'). פיתוח מאקרו מתייחס על פיתוח במבט-על בנוגע לקורסים, סדנאות, הכשרות, השתלמויות ותכניות לפיתוח מקצועי ואישי, ולא מתייחס לפיתוח יחידות הלימוד ותוצרי ההדרכה עצמם שישרתו את המטרה.

פיתוח מיקרו

פיתוח מיקרו הינו פיתוח תוצרי הדרכה אשר ישמשו לצרכי למידה. תוצר הדרכה יכול להיות יחיד או חלק מסדרה של תוצרים.

סוגי התוצרים העיקריים הם: מערך שיעור ומצגת, משחק למידה, דף הנחייה, סרטון (מצולם או אנימציה), לומדה.

הכשרה מבוססת כשירויות מקצועיות

לכל תפקיד יש את המיומנויות אליהם הוא נדרש על מנת להיות בכשירות מקצועית מלאה. הכשרה מבוססת כשירויות מתמקדת בפיתוח מיומנויות ויכולות ספציפיות הנדרשות לביצוע המשימות בתפקיד, בסטנדרט הנדרש בארגון.

מיפוי כשירויות

מיפוי כשירות הוא תהליך של זיהוי והגדרת היכולות הספציפיות הנדרשות לביצוע מוצלח של המשימות בתפקיד מסויים. המיפוי כולל זיהוי הידע הנדרש, המיומנויות, היכולות וההתנהגויות הדרושות לתפקידים שונים והתאמתם לתוכניות הכשרה ופיתוח.

מיפוי כישורים

מיפוי כישורים מתייחס לתהליך זיהוי הכישורים הנדרשים בתפקיד מסויים.

כישורים נפוצים יכולים להיות: יכולת למידה עצמאית, אורנטציה טכנולוגית, תקשורת בינאישית וכו'

תרבות למידה

תרבות למידה מתייחסת לערכים, לפרקטיקות ולעמדות של הארגון כלפי למידה והתפתחות מתמשכת. האם הארגון מטפחת סביבה המעודדת ותומכת בלמידה מתמשכת, שיתוף ידע וצמיחה מקצועית או שלא?

כתיבת תסריט / סטוריבורד

תסריט בהקשר של פיתוח הדרכה הוא תיאור מפורט של התוצר הסופי. תסריט נכתב בדרך כלל ללומדה או לסרטון הדרכה. התסריט מכיל את כלל המידע המאפשר את הפקת תוצר הלמידה ללא התייחסות לעיצוב ונראות. ישנם מפתחי הדרכה שכותבים תסריט בפאוור פוינט וישנם כאלו שכותבים בטבלה בקובץ וורד.


תסריט בפאוור פוינט יכלול את הדברים הבאים:

  1. רצף מסכים (כל שקף מהווה מסך אחד בלומדה)

  2. תוכן סופי בכל מסך

  3. ייצוג מדיה (תמונה, איור, שרטוט, ווידאו, אנימציה)

  4. ייצוג אינטראקציות (הוראות הפקה)

תסריט בטבלה בוורד יכלול בדרך כלל את העמודות הבאות:

  1. שם הפרק

  2. שם תת הפרק

  3. סוג האינטראקציה

  4. הסבר והערות

  5. התוכן



✍️ נכתב ע"י מעיין דוידי

      מלווה אנשי הוראה בתהליך אישי של הסבה מקצועית לפיתוח הדרכה בארגונים



חושבים על הסבה מקצועית לפיתוח הדרכה?

אם אתם מגיעים מהוראה ומחפשים שינוי, תמצאו בעמוד התוכן החינמי את כל מה שצריך כדי להכיר את התחום, להבין את האפשרויות ולבנות בסיס מקצועי יציב.


מתלבטים מה הצעד הבא?

בפגישת מיקוד אישית נשרטט את הנתיב המדויק שמתאים לכם – ללא התחייבות, אבל עם הרבה בהירות.

bottom of page