top of page

פיתוח הדרכה זה לא הייטק: מיתוס נפוץ בהסבת מורים

  • תמונת הסופר/ת: מעיין דוידי
    מעיין דוידי
  • 1 באוק׳ 2023
  • זמן קריאה 3 דקות

עודכן: 9 באוק׳

אם גם אתם מורים שחושבים על שינוי מקצועי, סביר ששמעתם על תחום פיתוח ההדרכה – ואולי אפילו חשבתם שזה קשור איכשהו להייטק. אתם לא לבד.

כמו שיש בועת "הייטק", כך גם קיימת סוג של בועה בתוך מערכת החינוך. מורים, רכזים ומנהלים רבים לא מכירים מקרוב את עולם העבודה הארגוני, ולעיתים מרגישים מרוחקים ממנו.

בשיחות עם אנשי חינוך שמתעניינים בהסבה, עולה שוב ושוב בלבול:

"פיתוח הדרכה? זה לא משהו של הייטק?" וזה מובן.

גם בגלל השם ("מפתח הדרכה", שמזכיר "מפתח תוכנה"), וגם כי לא תמיד ברור מה קורה מחוץ למערכת החינוך – קל לדמיין שפיתוח הדרכה שייך לעולם אחר, טכנולוגי יותר, אולי אפילו טכני מדי.

אבל האמת רחוקה מזה. מדובר בתפקיד שמשתלב כמעט בכל תחום: ביטוח, בריאות, שירות, ממשל, תעשייה – ולא רק בהייטק. ובמקרים רבים, דווקא למורים יש יתרון אמיתי להיכנס אליו.


הניסיון הפדגוגי נמצא אצלכם, והוא היתרון המובהק שלכם. כדי להפוך את היתרון הזה לכוח אמיתי שפותח דלתות בארגונים מכל סוג, הליווי האישי שלנו להסבה מקצועית לפיתוח הדרכה יספק לכם את "מפתח הפענוח" הפרקטי שנועד לתרגם את היכולות הקיימות שלכם לשפה ולערך העסקי המבוקש בשטח.


אז לפני שנצלול לתוך התפקיד עצמו, שווה לקרוא את הפוסט על שפת פיתוח ההדרכה הארגונית – שיעזור לכם להבין את המושגים שצפויים ללוות אתכם בהמשך.



פיתוח הדרכה זה הייטק?


אז מה זה אומר להיות מפתח הדרכה?


מפתח הדרכה הוא תפקיד המשויך לרוב ליחידות ההדרכה הארגוניות. תפקידו לתחקר מומחי תוכן, לתכנן, לפתח ולהטמיע פתרונות למידה לעיסוקים שונים בארגון, באמצעות מגוון שיטות וכלים, על מנת לצמצם פער הדרכתי שיכול להשפיע על התפוקה של העובדים.


כמי שעבד במערכת החינוך וכיום עובד בתחום פיתוח ההדרכה הארגוני, אני יכול להעיד ממקור ראשון על הקווים המחברים וגם על אלו שמפרידים בין שני התחומים. הוראה במערכת החינוך בהחלט מציידת את המורים במגוון מיומנויות ומומחיות, כמו היכולת להעביר מידע בצורה יעילה, להסתגל לסגנונות למידה שונים וליצור סביבת למידה חיובית. מיומנויות אלה, גם אם פותחו בעיקר בהקשר של הוראה וחינוך, ניתנות להעתקה ולשימוש גם בתפקידים מקצועיים אחרים, כולל פיתוח הדרכה בארגונים.


עקרונות הליבה של הוראה יעילה, כמו הבנה של האופן שבו אנשים לומדים, עיצוב חוויות למידה מרתקות והערכת תוצאות למידה, יכולים בהחלט לשמש גם בתחומים אחרים. למעשה, מפתח ההדרכה יכול להיחשף בכל פעם לתוכן שונה ולנושאים משתנים בהתאם לתפקיד או למגזר. אך עקרונות היסוד של הדרכה, ואופן פיתוח תוכניות הלמידה, מבוססים על עקרונות אוניברסליים שנותרים עקביים וקבועים.



אז למה בעצם אנשים מתבלבלים וחושבים שפיתוח הדרכה שייך לעולם ההייטק?

אחת הסיבות הנפוצות לבלבול היא הקשר האוטומטי שנוצר עם המילה "מפתח", שמזכירה מפתח תוכנה ויוצרת מיד אסוציאציה לעולמות טכנולוגיים. מעבר לזה, יש תחושה כללית שפיתוח הדרכה הוא תחום מתקדם שמצריך היכרות עם מערכות דיגיטליות וכלים מתוחכמים, ולכן אנשים נוטים לחשוב שהוא חלק מעולם ההייטק.

אבל בפועל, הטכנולוגיה היא רק כלי. היא יכולה להעצים את ההדרכה, אבל היא לא מה שמגדיר את המקצוע. מה שחשוב באמת זו החשיבה שמובילה את תהליך הלמידה – היכולת להבין צורך, להכיר את קהל היעד, לבנות מענה מדויק ולייצר שינוי אמיתי דרך תכנון נכון של הלמידה. זו המומחיות האמיתית של מפתח הדרכה, והיא הרבה מעבר לשאלה אילו כלים טכנולוגיים נשתמש בהם – ובמיוחד עכשיו, כשכניסת הבינה המלאכותית משנה את כללי המשחק, ומציבה במרכז דווקא את היכולות שאי אפשר להחליף.


✍️  נכתב ע"י מעיין דוידי

 מלווה אנשי ונשות הוראה בתהליך אישי של הסבה מקצועית לפיתוח הדרכה בארגונים



מרגישים שאת בשלה לתחילת את תהליך הסבה לפיתוח הדרכה?

 פגישת מיקוד אישית תעזור לך להבין איפה את עומדת, מה הצעדים המדויקים עבורך, ואיך לגשת להסבה מקצועית בצורה בטוחה, חכמה וישימה, גם אם את עדיין עובדת בתחומי החינוך.

 נמפה יחד את נקודת הפתיחה, נזהה את החוזקות והפערים, ונשרטט את הצעדים האפשריים.

 בלי התחייבות. בפשטות, בשיחה פתוחה וממוקדת לנתיב שלך.

bottom of page