איך הדרכה ולמידה תורמות לארגון?
- מעיין דוידי
- 8 בנוב׳ 2023
- זמן קריאה 3 דקות
עודכן: 13 באפר׳
בעולם שבו ארגונים שואפים להשתפר, לייעל תהליכים ולהסתגל במהירות לשינויים, מחלקות הלמידה וההדרכה מקבלות תפקיד מרכזי. הן לא רק מעבירות ידע, אלא פועלות בדיוק בנקודת המפגש בין צורך עסקי לפתרון מקצועי. המטרה שלהן היא לתרגם את היעדים של הארגון לפעולות בשטח, ולבנות יכולת ביצוע בקרב העובדים.
במאמר הזה נעמיק בעשייה של מחלקות הלמידה. נבין אילו צרכים עסקיים עומדים מאחוריה, באילו דרכים היא משפיעה על הארגון, ולמה חשוב להכיר את הערך שלה אם אתם שוקלים כניסה לתחום פיתוח ההדרכה.

אילו צרכים עסקיים מגיעים למחלקות הלמידה וההדרכה
במהלך העבודה השוטפת, מחלקות הלמידה מקבלות פניות ממנהלים ויחידות שונות בארגון. כל אחת עם אתגרים משלה.
במבט רחב, אפשר לזהות שבעה צרכים עסקיים חוזרים שמובילים לפעולה הדרכתית:
קליטת עובדים חדשים
תחזוקת כשירות מקצועית
הדרכות רגולציה שמחויבות על פי חוק
שינוי ארגוני רחב שדורש תמיכה בלמידה
הטמעת מערכת חדשה
הגדרה של תפקיד חדש
עדכון מרכיבי תפקיד קיים
מאחורי כל אחד מהצרכים האלו מסתתר תהליך של תחקור, תכנון ויישום שמטרתו לחבר בין הצורך העסקי לבין פתרון למידה אפקטיבי. לכל מענה יש מאפיינים שונים, ויחד הם ממפים את התפקיד המורכב והמשפיע של מחלקות הלמידה.
התרומה של מחלקות הלמידה וההדרכה בארגון
מחלקות הלמידה וההדרכה לא עוסקות רק בהעברת ידע. הן ממלאות תפקיד משמעותי במאמץ הארגוני להשיג מטרות עסקיות, לשפר תפקוד ולתמוך בצמיחה. שלוש מהתרומות המרכזיות שלהן הן:
1. קיצור זמן הלמידה בדרך לרכישת כשירות מקצועית
כדי שעובד יוכל לבצע את תפקידו בצורה עצמאית וברמה מקצועית, עליו לרכוש כשירות מתאימה. המשמעות היא שהוא חייב לעבור תהליך למידה מסוים, וכמו כל תהליך, גם כאן מדובר בהשקעת זמן ומשאבים. עבור הארגון, כל שעת למידה משמעה ירידה זמנית בתפוקה. בזמן שעובד נמצא בהכשרה, הוא אינו מבצע את משימותיו בפועל. מעבר לכך, הדרכה עולה כסף. הארגון משקיע בלוגיסטיקה (כיתת לימוד, ציוד, כיבוד, אולי גם הסעות) ולעיתים גם בשירותי הדרכה חיצוניים.
כאן בדיוק נכנסת מחלקת הלמידה לתמונה. ניהול נכון של תהליך ההדרכה יכול להביא ללמידה אפקטיבית יותר בזמן קצר יותר. המשמעות: העובד יגיע לרמת כשירות גבוהה בזמן מינימלי, והארגון יפחית את העלויות הישירות והעקיפות של הלמידה. כמובן, אי אפשר לבטל את זמן הלמידה, כי כל רכישת כשירות דורשת זמן. אבל מחלקת למידה טובה יודעת לתכנן את התהליך כך שיביא את הערך המרבי בזמן הקצר ביותר. זו אחת התרומות המובהקות והמדידות ביותר של תחום הלמידה לארגון.
2. שיפור רמת הכשירות המקצועית של העובדים
רמת הכשירות של עובד משקפת את היכולת שלו לבצע את משימות התפקיד באופן מדויק, עצמאי ויעיל. כשירות גבוהה תורמת ישירות לאיכות העבודה, לרמת השירות, ולשביעות רצון הלקוחות – פנימיים או חיצוניים.
כאשר עובדים אינם כשירים, המשמעות הארגונית חמורה: הארגון משלם שכר מלא, אך מקבל תפוקה חלקית בלבד. כך נוצר מצב של הפסד כפול, גם עלויות שכר שלא מניבות תוצאה מספקת, וגם תהליכים שמתארכים או משתבשים.
כאן נכנס תפקידם של אנשי הלמידה: לייצר תהליך הדרכה מדויק שיסגור את פערי הכשירות, יעלה את הרמה המקצועית של העובדים, ויאפשר להם לעמוד בציפיות ובסטנדרטים של הארגון.
במילים אחרות, הדרכה איכותית לא נמדדת רק בכמה למדו, אלא בכמה הפכו כשירים. ההבדל הזה בין "ללמד" ל"להכשיר" הוא בדיוק המקום שבו מחלקת הלמידה הופכת ממחלקת "תמיכה" לגורם משמעותי המשפיע על הליבה הארגונית.
3. השפעה עקיפה על שיפור ביצועי העובדים
על פניו, עובדים שרכשו כשירויות מקצועיות אמורים לשפר את תוצאות הארגון, בין אם מדובר בתפוקות גבוהות יותר, פחות תקלות ייצור, יותר מכירות או שיפור באיכות השירות. אבל בפועל, קשה להוכיח קשר ישיר ומובהק בין ההדרכה לבין שיפור הביצועים.
למה זה קורה? יש לכך שתי סיבות מרכזיות:
ביצועים מושפעים מגורמים רבים, ולא רק מהיכולת המקצועית של העובד. כמו שהוזכר בפוסט על למידה ארגונית, ייתכנו פערים ניהוליים או תהליכיים שלא קשורים להדרכה, אך עדיין פוגעים בתוצאות.
ביצועים הם באחריות המנהלים הישירים, ולא באחריות מחלקת הלמידה. מחלקות הלמידה יכולות לתמוך, לחזק ולשפר כשירויות, אבל מי שאחראי בפועל על תפקוד העובדים הם המנהלים. ולכן גם ההשפעה של ההדרכה על ביצועים בפועל היא עקיפה ולא מוחלטת.
בשורה התחתונה, ההדרכה היא תנאי חשוב לשיפור ביצועים אבל היא לא תנאי בלעדי.
לסיכום
מחלקות הלמידה וההדרכה בארגונים עוסקות ביום־יום שלהן במתן מענה לצרכים עסקיים שמגיעים מהשטח: קליטה של עובדים חדשים, תמיכה בשינויים ארגוניים, עדכון כשירויות או מענה לשינויים טכנולוגיים. דרך הפעולות האלו, הן יוצרות תרומה בשלושה מישורים עיקריים: קיצור זמן הלמידה, שיפור רמת הכשירות המקצועית, והשפעה עקיפה אך חשובה על הביצועים.
גם אם לא תמיד קל להצביע על הקשר הישיר בין ההדרכה לבין התוצאה העסקית, התרומה של הלמידה לארגון היא משמעותית. במיוחד כשמבינים את ההבחנה בין פערים הדרכתיים לבין אתגרים אחרים, כמו תהליכי עבודה או בעיות ניהול, שהוזכרו בהרחבה כשדיברנו על למידה ארגונית.
✍️ נכתב ע"י מעיין דוידי
מלווה אנשי הוראה בתהליך אישי של הסבה מקצועית לפיתוח הדרכה בארגונים
שוקלים שינוי מקצועי מהוראה? רוצים לבדוק אם זה הזמן?
באתר תמצאו עמוד תוכן חינמי שמיועד בדיוק לכם עם מידע מקצועי על פיתוח הדרכה, מונחים מרכזיים, ודוגמאות מהשטח.
מעדיפים הכוונה אישית?
אני מזמין אתכם לפגישת מיקוד אישית בה נבין יחד את נקודת הפתיחה שלכם, ונשרטט את הצעדים הרלוונטיים לכם – בצורה מדויקת, בגובה העיניים, וללא התחייבות.