מודל ADDIE
- מעיין דוידי
- 18 באוג׳ 2024
- זמן קריאה 3 דקות
עודכן: 5 באפר׳
אז הנה פוסט נוסף מסדרת מודלי ההדרכה, והפעם מודל ADDEI.
אז מה זה מודל ADDIE ולמה הוא נחשב לאחד הכלים המרכזיים בפיתוח הדרכה?
מודל ADDIE הוא אחד המודלים הנפוצים ביותר לעיצוב ופיתוח הדרכה.
(כן כן, אני יודע שאמרתי את זה כבר על מודל אחר)
המודל פותח בשנות ה 70 לצבא האמריקאי במטרה למקסם את אפקטיביות הלמידה והוא מחלק את תהליך פיתוח ההדרכה לחמישה שלבים ברורים ומובנים.
כל שלב עוזר להבטיח שההדרכה שתפותח תהיה איכותית ומתאימה בדיוק לצרכים של הארגון והלומדים.
אבל למה המודל נקרא ADDIE?
כפי שהזכרתי, המודל מחלק את תהליך פיתוח ההדרכה (ובכלל, כל פרויקט כלשהו) לחמישה שלבים ברורים ומובנים, ושם המודל נגזר מראשי התיבות של שלבים אלו:
Analysis (ניתוח)
Design (עיצוב)
Development (פיתוח)
Implementation (יישום)
Evaluation (הערכה)


שלב ראשון: ניתוח - Analysis
השלב הראשון במודל ADDIE הוא שלב הניתוח.
המטרה היא להבין את הצרכים של הארגון ושל הלומדים כך שנוכל לתכנן הדרכה שתענה על הצרכים האלה.
כדי להיכנס קצת לפרקטיקה של המודל, ניקח דוגמא שתלווה אותנו לאורך כל השלבים ונבין מה עושים בכל שלב ושלב.
דוגמא: ארגון רוצה לשפר את מיומנויות התיעוד של נציגי השירות שלו במערכת CRM חדשה.
אז מה בתכלס עושים בשלב הזה?
נבדוק איך ה"כאב הארגוני" משפיע בתכלס על הביזנס – מה המשמעויות שלו?
נבדוק איך הנציגים מתעדים שיחות כיום ומה חסר להם כדי לתעד בצורה טובה יותר
(האם מדובר בפער של תפיסה, ידע או מיומנות)
נבצע ראיונות עם המנהלים, מומחי התוכן, הנציגים כדי להבין מה קשה להם בתהליך התיעוד
נגדיר ביחד עם השותפים מטרות מדידות להדרכה. לדוגמא עמידה בסטנדרט תיעוד של דיוק ואחידות

שלב שני: עיצוב - Design
בשלב העיצוב מתכננים איך ההדרכה תיראה בפועל.
מחליטים על שיטות הלמידה ומכינים תוכנית פעולה שתענה על המטרות שהוגדרו בשלב הניתוח.
אפשר להסתכל על השלב הזה כ"פיתוח מאקרו".
מה בתכלס עושים בשלב הזה?
נאפיין את תוכנית הלמידה בהתאם לשלב הניתוח – כותבים מתווה ורציונאל למידה
נבחר את שיטות הלמידה, את רצף הלמידה ונבנה סילבוס
נחליט על דרכים בהם ניתן לבצע מדידה ובקרה לחומר הנלמד – באמצעות תרגולים, סימולציות, מבחנים

שלב שלישי: פיתוח - Development
בשלב הפיתוח מכינים את כל תוצרי ההדרכה הנדרשים שהתכננו בשלב העיצוב.
למעשה, אם מקודם התעסקנו בפיתוח מאקרו, בשלב זה אנחנו בפיתוח מיקרו: מתעמקים בכל תוצר ותוצר ומפתחים אותו בהתאם לכל מה שהוגדר עד עכשיו.
מה בתכלס עושים בשלב הזה?
נכין את חומרי הלמידה: מערכי שיעור, מצגות, לומדות, סרטונים, עזרי הדרכה וכו'..
נפתח את כלי המדידה (מבחנים, תרגולים, סימולציות, משובים) ונוודא שהם מתאימים לשיטות שנבחרו
נבדוק את איכות תוצרי ההדרכה

שלב רביעי : יישום - Implementation
בשלב היישום מעבירים את פעילות הלמידה בפועל, פרונטלית או מתוקשבת.
בשלב זה הלומדים בעצם פוגשים את התכנים ומבצעים את הלמידה.
מה בתכלס עושים בשלב הזה?
נכין את סביבת הלמידה (הפיזית או הדיגיטלית) כדי להבטיח חווית למידה רציפה
נעביר את ההדרכה בפועל - פרונטלית או מתוקשבת
נספק תמיכה שוטפת ללומדים במהלך הפעילות ההדרכתית, כולל מענה לשאלות ופתרון בעיות שמתעוררות תוך כדי

שלב חמישי: הערכת - Evaluation
שלב הערכה הוא השלב האחרון ומטרתו לבדוק איך הלמידה השפיעה על הלומדים והאם ההדרכה הצליחה להשיג את המטרות שהוגדרו.
חשוב לציין שהערכה מתבצעת לאורך כל פעילות ההדרכה, אבל מנותחת לרוב בסופה.
מה בתכלס עושים בשלב הזה?
נאסוף נתוני מדידה שהוטמעו במהלך הלמידה (משובים, תרגולים, סימולציות, קבוצות מיקוד, ביצוע הפיילוט)
נבחן את התוצאות של תהליך הלמידה
נעריך איך ההדרכה השפיעה על תפקוד הארגון ונבצע התאמות לפי הצורך
יתרונות המודל:
מודל מסודר ומובנה: המודל מספק גישה שיטתית וברורה לפיתוח הדרכה, מה שמבטיח שכל שלב מבוצע באופן יסודי ועוקב אחר כל הדרישות
יכולת התאמה וגמישות: המודל מאפשר חזרה לשלבים קודמים והתאמות במהלך העבודה, מה שמאפשר לו להתאים למגוון צרכים וארגונים שונים
ממוקד בהשגת מטרות: המודל מתמקד בהשגת מטרות הלמידה שהוגדרו, מה שמבטיח שהתהליך יהיה יעיל וישיג את היעדים שנקבעו מראש
חסרונות המודל:
השקעת זמן ומשאבים משמעותית: המודל דורש השקעה רבה של זמן ומשאבים בכל שלב, במיוחד כשמדובר בארגונים גדולים
דוגמא: בשלב הניתוח נדרשת השקעה משמעותית באיסוף וניתוח מידע כדי להבין לעומק את הצרכים והדרישות. בשלב הפיתוח, יצירת חומרי הדרכה איכותיים ומדויקים דורשת מעורבות של מומחי תוכן, תהליכי תיקוף ותיקונים מתמשכים.
תהליך ליניארי ופחות גמיש: המודל בנוי כתהליך ליניארי, שבו כל שלב עוקב אחרי השלב הקודם בצורה מסודרת. מבנה זה יכול להוות חסרון בסביבות עבודה דינמיות, שבהן יש צורך בשינויים תכופים וביכולת להגיב במהירות לדרישות משתנות
לסיכום,
מודל ADDIE, שפותח במקור עבור הצבא האמריקאי בשנות ה-70, נותר אחד המודלים המרכזיים והנפוצים לפיתוח הדרכה. המודל מעניק תהליך מובנה שמסייע להבטיח שכל שלב בתהליך ההדרכה מבוצע בקפידה, והשימוש בו מאפשר לארגונים לתכנן תהליכי למידה אפקטיבים ומדויקים, שתורמים לשיפור ביצועי העובדים ולהשגת המטרות הארגוניות.
מקצוע פיתוח ההדרכה מעניין אתכם? לא רוצים להפסיד תוכן רלוונטי?
למי שרוצה להמשיך ללמוד על פיתוח הדרכה, על הסבת מורים לעולם הארגוני ולקבל כלים מקצועיים נוספים, בניתי לכם עמוד מרוכז עם תכנים חינמיים שיעזרו להבין את התחום, להכיר את האפשרויות ולהתקדם בקצב שמתאים לכם.
רוצים להבין איפה אתם עומדים באמת במסלול ההסבה ומה הצעדים המומלצים עבורכם?
אני מזמין אתכם לפגישת מיקוד אישית שבה נמפה יחד את נקודת הפתיחה, נזהה את החוזקות והפערים, ונשרטט את הצעדים האפשריים בנתיב שנכון לכם בהסבה - ללא כל התחייבות!